Saffranspannkaka

Är sugen.. Idag ska jag bjuda mina pojkar på smak av Gotland. Tur jag har en burk salmbärssylt i skåpet :)
Recept kommer här:

Ingredienser
2 dl grötris
4 dl vatten
0.5 tsk salt
1 l mjölk
2 st ägg
1 dl hackad mandel
1 dl strösocker
salmbärssylt
grädde

Koka riset i saltat vatten ca 10 minuter.
Tillsätt mjölk och koka ytterligare i 45 minuter under omrörning på svag värme. Låt gröten svalna något.
Blanda i ägg, saffran, socker och mandel.
Blanda runt och häll upp i en cirka 20 cm stor ugnsfast form.
Grädda i 200 gr i 20-30 minuter.
Servera med vispad grädde och salmbärsylt.


Kommentarer
Postat av: Elin Nygård

Åh ! Jag älskar saffran. Men om jag skulle göra det här hemma skulle barn och sambo matvägra så... Det känns ju lite onödigt att ställa sig och göra det till sig själv bara ... :/

2012-11-07 @ 12:12:00
URL: http://tajkonfamiljen.blogg.se/
Postat av: malin hansen

Hur kan man ha en burk salmbässylt bara sådär" i sitt skafferi? Vilket lyx! Om de blir kvar någon bit så hör av dig! Jag ställer gärna upp ;)

2012-11-07 @ 17:52:17
Postat av: Jenny

Vem är du som kommenterade. Jag bjuder ju gärna om du vill :)

2012-11-08 @ 17:55:04
Postat av: Jenny

Köpte en burk i Visby i somras och har vaktat den med mitt liv :)

2012-11-08 @ 20:20:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0